مقایسه تعادل بازیکنان والیبال ساحلی و سالنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی)، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

2 استاد گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی)، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

مقدمه

تعادل یک از عوامل اساسی ورزش است و بالا بودن آن باعث بهبود راندمان و کارایی ورزشکاران می شود. هدف از این مطالعه مقایسه تعادل ورزشکاران والیبال ساحلی با سالنی است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بوده، بدین منظور و با توجه به معیار های پژوهش در مجموع ۱۰۰ نفر ورزشکار حرفه ای مرد به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند، و در دو گروه والیبال سالنی (۵۰=n) [شاخص توده بدنی (45/2 +۰/۵۱ ۲) سن (۱/۴۲± 02/16)، سابقه تمرین (26/1 ± 42/5)] و والیبال ساحلی (۵۰=n) [شاخص توده بدنی (80/1 ± 51/20)، سن (52/1 ± 86/15)، سابقه تمرین (16/1 ± 31/5)] قرار گرفتند. به منظور ارزیابی تعادل از آزمون Y استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار ۲۴ SPSS و در سطح معنا داری "05/0=P"صورت گرفت.

یافته ها

نتایج تحقیق نشان داد که در مقایسه بین گروهی بین مقدار میانگین متغیر تعادل پویا در بین دو گروه والیبال ساحلی و سالنی تفاوت معنی داری وجود دارد. "01/0=P"

نتیجه گیری

باتوجه به نتایج پژوهش حاضر می توان از تمرینات مختلف در زمین های ساحلی برای بهبود تعادل، ثبات مفصلی و همچنین تقویت عضلات اندام تحتانی استفاده کرد. بنابراین مربیان ورزشهای مختلف می توانند برای بهبود تعادل ورزشکاران خود برخی از تمرینات را در سطوح شی اجرا کننند. بعلاوه مربیان می توانند از این سطوح برای تمرینات پیش فصل که ورزشکاران به میزان آمادگی بیشتری برای ادامه رقابت ها نیازمندند، بهره گیرند.

کلیدواژه‌ها

  • تاریخ دریافت: 06 اردیبهشت 1401
  • تاریخ بازنگری: 20 تیر 1401
  • تاریخ پذیرش: 29 تیر 1401