مقایسه اثر آنی سوزن خشک و ماساژ ایسکمیک در نقاط ماشه ای نوار ایلیوتیبال بر میزان درد و ناتوانی عملکردی افراد دارای کمردرد مزمن غیر اختصاصی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران

2 دانشگاه شهید بهشتی.تهران.ایران

چکیده

هدف

کمردرد در 80 درصد از افراد حداقل یکبار در زندگی تجربه می شود. کوتاهی نوار ایلیوتیبال همراه با کمردرد در نظر گرفته می شود. با توجه به موارد ذکر شده هدف ما در این پژوهش مقایسه اثر آنی سوزن خشک و ماساژ ایسکمیک بر میزان درد افراد دارای کمردرد مزمن غیر اختصاصی با کوتاهی نوار ایلیوتیبال بود.

مواد و روش ها

جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل مردان 20 تا 35 سال مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی ( بر اساس معیارهای ورود ) است.  برای بررسی نتایج مربوط به ماندگاری در فرضیه های تحقیق از آزمون آماری تحلیل واریانس اندازه های تکراری در هر گروه و سپس برای بررسی تفاوت های درون گروهی و بین گروهی از آزمون های آماری تی وابسته و مستقل استفاده شد. سطح معناداری کلیه آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد. تمامی تحلیل ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 انجام شد.

نتایج

نتایج آزمون تعقیبی نیز نشان داد بین گروه های مختلف در هر دو متغیر درد و ناتوانی عملکردی تفاوت معناداری وجود ندارد.

بحث

نتایج این تحقیق نشان داد، هر دو روش درمانی در کاهش میزان عددی شدت درد و ناتوانی عملکردی مؤثرند با این وجود بین این دو روش درمانی تفاوت معناداری وجود نداشت. این نتایج، با دیگر مطالعات انجام شده همخوانی دارد.

کلیدواژه‌ها

  • تاریخ دریافت: 30 خرداد 1401
  • تاریخ بازنگری: 19 دی 1401
  • تاریخ پذیرش: 30 بهمن 1401